sad_pvnDMEs57q


از چه فروشگاه اینترنتی خرید کنیم ؟


05 دی 1400

در ایران مدتی است که بازار فروشگاه اینترنتی و خرید آنلاین بسیار داغ و پر از خبرهای جدید است، به همین جهت تصمیم داریم قوانین و معیارهای مشخص تعیین شده را خدمت شما معرفی کنیم.

  

از چه فروشگاه اینترنتی خرید کنیم ؟

در حال حاضر یکی از کار‌هایی که با استفاده از اینترنت تا حد زیادی آسان شده‌ است، خرید اینترنتی می‌باشد. شاید فروشگاه‌های اینترنتی در کشور ما آنچنان که باید و شاید مورد استقبال نیستند ولی قطعاً روز به روز ایرادات بر طرف می‌شود و کاربران بیشتری علاقه‌مند هستند که خرید‌های اینترنتی را انجام بدهند. در کشور‌های دیگر که سال‌هاست فروشگاه‌های اینترنتی بوجود آمده‌اند مشکلات بزرگ و قابل توجه حل شده است و مردم به راحتی خرید‌های خود را با استفاده از اینترنت انجام می‌دهند به‌خصوص که در بسیاری از موارد این خرید‌ها نسبت به خرید‌های سنتی، به صرفه‌تر نیز می‌باشند.

برای اینکه در کشور ما هم خرید‌های اینترنتی بیشتر شوند نیاز است که فرهنگ سازی‌هایی صورت بگیرد. کاملاً بدیهیست که برای این فرهنگ سازی‌ها، ابتدا نیاز به ایجاد اعتماد در کاربران و مشتریان بالقوه داریم. البته این دغدغه‌ای است که صاحبان مشاغل آنلاین باید درگیر آن باشند. ولی چگونه به عنوان یک کاربر باید به فروشگاه‌ها اعتماد کرده و از آن‌ها خرید کنیم؟

باید صادقانه بگوییم که فروشگاه های آنلاین در کشور ما نوپا و تازه‌کار هستند و در بین بسیاری از فروشگاه‌های معتبر، عده‌ای سودجو نیز، وجود دارند که در غالب فروشگاه های اینترنتی فعالیت کرده و تجربه بدی را برای کاربران بوجود می‌آورند.

حالا ما در این مطلب می‌خواهیم ببینیم چگونه می‌توانیم به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد کرده و از آن‌ها خرید کنیم برای اعتماد به فروشگاه های اینترنتی چندین نکته ثابت و قانون وجود دارد که در کشور ما صدق می‌کند به علاوه ما قصد داریم به صورت گام به گام توضیح بدهیم که چگونه می‌توانیم فروشگاه آنلاین معتبر و کلاهبردار را از هم تشخیص بدهیم در انتهای مطلب شما اطلاعات و آگاهی‌هایی خواهید داشت که با خیال راحت می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین خرید کرده و از مزایای این تکنولوژی سودمند، استفاده کنید پس با ما همراه باشید.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

به سایت ها و شرکت هایی که کالاها یا خدمات خود را به صورت آنلاین و در فضای اینترنت به فروش می رسانند، فروشگاه اینترنتی می گویند. با حضور اینترنت و استقبال مردم از آن باعث شد که برای آسانی در خرید و فروش، تجارت اینترنتی ایجاد شود و خریداران بدون جابجا شدن و اتلاف وقت به راحتی محصول مورد نظر را خریداری کرده و آن را درب منزل دریافت کنند.
پیشگام تجارت اینترنتی را باید تیم برنرز لی بدانیم که در سال 1991 استارت این کار را زدند و با راه اندازی بانک داری آنلاین، شرکت پیتزا هات نخستین فروش اینترنتی را تاسیس کرد.

چگونه به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

فروشگاه های اینترنتی هر کدام ویژگی های مثبت و منفی خود را دارند، و شاید یکی از دلایلی که اشخاص تمامی خرید های خود را تنها از یک فروشگاه اینترنتی انجام نمی دهند همین موضوع باشد. در ابتدای این بلاگ می خواهیم ویژگی های بهترین فروشگاه اینترنتی آنلاین را عنوان کنیم تا در ابتدا بدانیم که بهترین فروشگاه اینترنتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

لازم است بدانید که یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی؛ که هر فروشگاه اینترنتی باید آن را داشته باشد این است که تجربه کاربری خوب و دلپذیری داشته باشد به این معنی که کاربری که از سایت بازدید می کند حتی اگر خریدی هم انجام ندهد اما حس خوبی را تجربه کند.

برای اینکه با خیال راحت از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید لازم است چند نکته را در نظر بگیرید. اجازه بدهید به صورت مرحله به مرحله و گام به گام این کار‌ها را انجام دهیم:

  1. از فروشگاه معتبر و شناخته شده خرید کنید

 اگر می‌خواهید برای اولین بار خرید اینترنتی را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده بروید و آن‌هایی را انتخاب کنید که قدرتمند‌تر هستند. برای مثال می‌توانید از تجربه اطرافیان و دوستان خود استفاده کنید پرس و جو کنید و ببینید دوستان شما از چه فروشگاه هایی و چه اجناسی را خریداری کرده اند آیا اجناسی را که سفارش داده‌اند در زمان معقول تحویل گرفته‌اند؟ آیا کالایی که به آن‌ها تحویل داده شده دقیقاً همانی است که سفارش داده‌اند؟ آیا کالا کاملاً صحیح و سالم به دستشان رسیده است؟
با در نظر گرفتن مجموع این پاسخ‌ها و استفاده از تجربیات دوستان خود می‌توانید متوجه شوید که کدام فروشگاه برای خرید چه کالایی مناسب است.

توجه داشته باشید که در حال حاضر در کشور ما با یک صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام و با درج چند عکس می‌توانید کانال ارتباطی خود را راه اندازی کنید و درآمد فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید ممکن است بسیاری از این کسب و کارها قابل اعتماد باشند و بسیاری دیگر نه در این مواقع می‌توانید به تعداد فالوئر‌ها و نظرات کاربران توجه کنید و ببینید تجربیات آن‌ها به چه شکل بوده است در ضمن ما پیشنهاد می‌کنیم که کالا‌های اساسی یا گران قیمت را از فروشگاه های معتبر و شناخته شده بخرید و خرید‌های کوچک را از فروشگاه های جدید و کوچک انجام دهید.

  1. رابط کاربری

رابط کاربری یا همان UI  { به انگلیسی : USER INTERFACE } به اختصار UI  از اصلی ترین فاکتورهای هر سایت برای جذب مخاطب است رابط کاربری تنها فاکتوری است که کاربر بعد از ورود به سایت با آن در ارتباط است رابط کاربری یا ظاهر یک فروشگاه آنلاین باید به قدری جذاب و حرفه ای طراحی شده باشد که کاربر حتی اگر قصد خرید ندارد برای سرگرمی هم که شده سری به فروشگاه بزند و این یعنی داشتن یک برگ برنده نسبت به رقبا.

ظاهر یک سایت که شامل:

رنگ بندی سایت

مکان قرار گیری المان های سایت

فونت های سایت

تصاویر استفاده شده درسایت

دسته بندی محصولات

و

است باید به حرفه ای ترین شکل ممکن در کنار یکدیگر یک رابط کاربری حرفه ای را تشکیل دهند.

  1. تجربه کاربری

تجربه کاربری یا همان UX { به انگلیسی :USER EXPERIENCE   {به اختصار UX هم مانند رابط کاربری یکی از مهمترین موارد در طراحی سایت های فروشگاهی است و باید به صورت اصولی و حرفه ای طراحی شود.

اگر بخواهیم به صورت ساده تجربه کاربری را بیان کنیم باید بگوییم که تجربه کاربری به محض ورود کاربر به سایت شروع می شود کاربر باید به راحتی بتواند در سایت محصول مورد نیاز خود را پیدا کند و در کوتاه ترین زمان ممکن با حداقل مراحل سفارش خود را بدون معطلی ثبت کند و در مواردی حتی خودش متوجه نشود که چه زمانی مراحل خریدش انجام شده است به این شیوه یک تجربه کاربری حرفه ای و اصولی گویند تجربه کاربری در یک جمله یعنی کاربر بعد از خروج از سایت احساس رضایت داشته باشد.

  1. مراحل خرید

فرآیند خرید در یک فروشگاه اینترنتی بسیار حائز اهمیت است از آن جهت که اگر مراحل خرید در یک سایتی آنقدر پیچیده و با مراحل بالا باشد در هر مرحله ممکن است کاربر از خرید خود صرف نظر کند و فروشگاه روزانه کلی سفارش را به خاطر همین موضوع از دست بدهد و در مقابل اگر فرآیند ثبت سفارش در یک فروشگاه اینترنتی ساده باشد و یا تنها در یک مرحله بتوان یک ثبت سفارش انجام داد آن فروشگاه به صورت چشم گیری افزایش فروش خواهد داشت مراحل خرید در یک فروشگاه آنلاین یکی از مراحل طراحی تجربه کاربری است که در بالا به اهمیت آن اشاره کردیم.

  1. امکان جست و جوی پیشرفته و سریع

اگر شما بخواهید یک محصولی که به آن نیاز دارید را از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید اولین کاری که معمولا انجام می دهید جستجوی نام محصول در بخش سرچ سایت است و اگر بخش جستجوی سایت به درستی کار نکند یا سرعت پایینی داشته باشد تعداد زیادی از مشتریان خود را به همین دلیل از دست خواهد داد پس بخش جست و جو فروشگاه باید کاملا حرفه ای و سریع کار کند تا کاربر بتواند محصولات مورد نیاز خود را خیلی راحت و سریع پیدا کند و خریدش را انجام دهد.

همچنین جستجوی سایت باید بر اساس فیلتر های مختلفی باشد به عنوان مثال فیلتر های قیمت، برند یا رنگ و می تواند در جستجوی حرفه ای به کاربر کمک کند.

  1. دسته بندی حرفه ای محصولات

یکی دیگر از ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی خوب داشتن دسته بندی حرفه ای و اصولی در سایت است و این مورد هم در پیدا کردن محصول مورد نیاز مشتری می تواند خیلی کمک کند. دسته بندی محصولات در یک فروشگاه آنلاین باید کاملا اصولی باشد که هر محصول را با هر مدل، رنگ، اندازه و بتوان به راحتی در دسته بندی سایت پیدا کرد.

  1. کیفیت خوب و قیمت مناسب محصولات

چه کسی از کیفیت بالای یک محصول و قیمت مناسب بدش می آید؟ مسلما همه ما از فروشگاهی خرید می کنیم که بهترین کیفیت را با مناسب ترین قیمت در اختیار ما قرار دهد، در حال حاضر برخی از فروشگاه های اینترنتی در ایران ضمانت کیفیت و اصالت کالا و همچنین ضمانت پایین ترین قیمت را دارند که این خوب پیشرفتی بزرگ در این زمینه است پس یکی دیگر از ویژگی های یک فروشگاه برتر آنلاین کیفیت بالای محصولات و ارائه آن با مناسب ترین قیمت است.

  1. ارائه تخفیف ها و فرصت های ویژه

چه کسی از تخفیف بدش می آید؟ مسلماً همه ما دوست داریم محصولات مورد نیازمان را با قیمت مناسب و با تخفیف های ویژه خریداری کنیم یک فروشگاه اینترنتی خوب باید به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و دوره ای تخفیفاتی ویژه را برای مشتریان خود تدارک ببیند.

حتی تخفیف هایی برای ثبت اولین سفارش می تواند حداقل یک سفارش را از کاربری که هنوز هیچ سفارشی ثبت نکرده فروش سایت را افزایش دهد ایده های زیادی برای ارائه تخفیفات مختلف در زمان های گوناگون وجود دارد که باعث افزایش چشم گیر فروش می شود، بنابراین یک فروشگاه آنلاین خوب از ابزار تخفیف برای افزایش فروش خود استفاده می کند.

  1. ارسال به موقع و سریع سفارشات

قطعاً هر شخص بعد از ثبت سفارش برای دریافت محصول لحظه شماری می کند و اگر محصول مورد نظرش به هر دلیلی در زمان قول داده شده در سایت به دستش نرسد خیلی شاکی خواهد شد و احتمال اینکه دیگر از آن فروشگاه اینترنتی خرید نکند زیاد خواهد بود.

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کار های اینترنتی عمل به قولی است که می دهید یعنی اگر در سایت خود قول می دهید که کالا را  در عرض ۲۴ ساعت به دست مشتری می رسانید باید در عرض ۲۰ ساعت به دستش برسد اگر این کار را کردید در کارتان خیلی زود موفق خواهید شد ولی اگر به جای ۲۴ ساعت در عرض ۲۵ ساعت به دستش برسد از شما نا امید خواهد شد و در خرید های بعدی خیلی محتاطانه عمل خواهد کرد.

  1. توجه به نماد اعتماد الکترونیکی

چند سالی است که سامانه نماد الکترونیک، امکانی را برای فروشگاه‌های معتبر بوجود آورده است که با بررسی شماره ثبت و دیگر مدارک و اسناد این شرکت‌ها، به آن‌ها نماد اعتماد الکترونیک اعطا می‌کند وقتی این نماد در وب سایتی وجود داشته باشد به این معناست که چند و چون کسب و کار توسط یک سازمان دولتی نظارت شده و مورد تأیید است ولی در این مرحله هم باید توجه داشته باشید که کپی کردن یک آیکون در سایت هم کار سختی نیست پس بهتر است برای اطمینان بیشتر به سایت www.enamad.ir مراجعه کرده و در لیست جستجو، نام فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود را جستجو کرده و از مورد تأیید بودن آن اطمینان حاصل کنید.

  1. توجه به نماد کسب و کارهای مجازی

به موجب تبصره ذیل ماده 87 قانون نظام صنفی کسب و کار های اینترنتی ، تمامی صاحبین این کسب و کار ها اگر جزو مشاغل صنفی باشند باید مجوز های مربوط به صنف مربوطه را کسب کنند یا به عبارتی پروانه کسب خود را از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اخذ کنند.

وقتی این نماد در وب سایتی وجود داشته باشد به این معناست که چند و چون کسب و کار توسط یک سازمان دولتی نظارت شده و مورد تأیید است ولی در این مرحله هم باید توجه داشته باشید که کپی کردن یک آیکون در سایت هم کار سختی نیست پس بهتر است برای اطمینان بیشتر به سایت WWW.ECUNION.IR مراجعه کرده و در لیست کسب و کارهای عضو، نام فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود را جستجو کرده و از مورد تأیید بودن آن اطمینان حاصل کنید

  1. بررسی درگاه بانکی

 توجه داشته باشید که تقریباً تمام فروشگاه اینترنتی برای عملیات پرداخت، با تعدادی از بانک‌های معتبر کشور قرارداد دارند پس وقتی که می‌خواهید برای کالایی که خریده‌اید مبلغی را پرداخت کنید به درگاه بانکی توجه داشته باشید این درگاه‌های بانکی و عملیات با استفاده از پروتکل های SSL امنیت خود را تأمین می‌کنند اگر تمام این موارد را در نظر گرفتید پیشنهاد می‌کنیم که خرید‌های اینترنتی را در کافی نت‌ها یا سیستم‌های مدرسه؛ دانشگاه؛ اداره و ... انجام ندهید بلکه تنها با سیستم شخصی خود در منزل خرید نمایید اگر در وب سایت فروشگاه اینترنتی دیدید که برای پرداخت از شماره‌ حساب‌های شخصی استفاده شده است بهتر است خرید را انجام ندهید.

  1. توجه به پیگیری سفارش و پشتیبانی

 تقریباً تمام فروشگاه های اینترنتی سیستمی برای پشتیبانی و اطلاع از وضعیت کالای سفارشی، دارند غالباً چندین شماره تماس و یا پیگیری‌های آنلاین وجود دارند که به شما اطلاع می‌دهند که سفارش در چه وضعیتی است یک فروشگاه معتبر جهت بالا بردن اعتماد مشتریان قطعاً از این‌گونه امکانات برای کاربران فراهم می کند.

  1. توجه به محتوای جدید و به روز

 تمام فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، دارای قسمت بلاگ هستند که در آن محتوای به روز و مفیدی در رابطه با محصولات درج شده است غیر از این، اطلاعات مربوط به محصولات موجود و حتی ناموجود  و قطعاً وب سایتی که با حساسیت و دقت این اطلاعات را به روز رسانی می کند می تواند معتبر باشد.

چگونه از فروشگاه اینترنتی شکایت کنیم؟

اگر فروشگاهی که از آن خرید کرده‌اید دارای نماد اعتماد الکترونیکی است می‌توانید به سایت https:// WWW.ENAMAD.IR مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنید اگر فروشگاه دارای نماد الکترونیک نبود بایستی به پلیس فتا مراجعه کرده و شکایت خود را طرح نمایید چنانچه شعبه‌ای از پلیس فتا در شهرستان شما وجود نداشت، باید به دادگستری منطقه مراجعه کرده و در بخش جرائم رایانه‌ای شکایت خود را طرح و پیگیری نمایید.

 

 

 

برای ارسال نظر باید عضو شوید